Notícies, crítiques, reportatges i llistes de pel·lícules

Notícies, crítiques, reportatges i llistes de pel·lícules

es

Tornen els thrillers eròtics i Hollywood no sap què fer amb ells

A la gent li agrada posar-se calenta. Hollywood hauria de deixar d’ignorar aquest públic.

Si ets com jo, et vas passar el cap de setmana passat afluixant el coll després de veure Deep Water a Hulu.

Aquest thriller de Ben Affleck i Ana de Armas va ser el darrer de la nova onada de Hollywood de títols vaporosos per a adults. Probablement iniciada per les pel·lícules de 50 ombres, la nova onada de thrillers eròtics que ara surt a la llum és una agradable sorpresa. Als anys 90, aquestes pel·lícules es feien per a adults i tenien un gran públic. Però el Hollywood actual sembla no tenir ni idea de què fer amb aquests títols, relegant-los a l’streaming i fins i tot, en alguns casos, enterrant-los.

Els thrillers eròtics són algunes de les pel·lícules més estimades i rendibles que hi ha, com pot ser això?

Amb l’auge de 50 Ombres, Hollywood entén que el sexe segueix venent, però ja no sap gaire bé com vendre’l. Si bé aquests llibres de contingut sexual porno gratis proporcionaven una propietat intel·lectual per adaptar, encara buscaven una classificació R i obtenien una estrena àmplia. Aquestes pel·lícules van fer diners, així que no és estrany que altres cineastes vulguin seguir els seus passos. Però no tenen ni idea de com fer-ho. Encara que la cultura s’ha allunyat de les pel·lícules de mirada masculina dels 90, la demanda de thrillers eròtics segueix creixent.

Hi ha moltes maneres d’endinsar-se en aquestes històries que realment incorporen diferents punts de vista. Els amants del cinema, en particular, sempre busquen aquestes pel·lícules “per a una cita” que els adults poden gaudir amb el clic d’un botó i sense l’estigma de dir a la gent què està veient.

També sembla que estem sacrificant els pressupostos que solien tenir aquestes pel·lícules. Solien tenir angles de càmera sumptuosos i una cinematografia a l’alçada del plaer en pantalla. Ara són pel·lícules digitals d’apuntar i de disparar. Necessiten tenir espai per ser sexy i crear un llenguatge visual que exciti com el tema. I què ha passat amb el potencial de la taquilla?

Aquesta setmana, un nou article de Vulture dissecciona el retorn del thriller eròtic i debat per què Hollywood sembla haver perdut el contacte amb el seu gènere, abans popular. En ell, discuteixen com pel·lícules com Infiel van fer molt soroll i una gran quantitat de diners a la taquilla. Però a mesura que ens endinsem a la dècada de 2000, el gènere va patir un munt de llançaments directes a DVD or XNXX que van tacar el gènere i la percepció del públic al seu voltant.

Ara aquestes històries semblen arribar a la petita pantalla. Paramount+ té una sèrie de televisió basada en Atracció fatal, i Showtime està perseguint una nova versió d’American Gigolo.

Tot i així, els streamers han eliminat la sensació de risc d’anar al cinema amb la teva parella i experimentar aquest tipus de pel·lícules en públic. A més, donen prioritat als clics i no a la taquilla, per la qual cosa sovint és impossible saber si aquestes pel·lícules estan triomfant com a èxits o només com a mems o temes de conversa.

Per exemple, algú més ha vist Deep Water? Conec un grapat d’espectadors, però hauria estat divertit asseure’s en una sala de cinema abarrotada per veure Affleck ser banyut. I podria haver fet molts diners.

Les pel·lícules sexys estan tornant amb força canalporno. Però a mesura que Hollywood veu que aquest gènere s’adapta als temps i es reinventa, ha de donar als cineastes més pressupostos i una oportunitat de triomfar a la taquilla si vol legitimar-les de nou. Si no, veurem com es dilueix, en lloc d’arribar a un clímax.

es

Cinema i sèries de televisió Vestimenta espanyola

Els aristocràtics i colorits dissenys de “La Corona” o “Emily a París” juntament amb el vestuari de pel·lícules com “Espartaco” o “Mulán” i una òpera a l’estil de “Otel·lo” són només una mostra de sis milions. Una de les peces que des de 1856 ha albergat la sastreria espanyola Peris Costumes, “una de les més grans del món”.

Ara, Peris Fashion ha deixat de ser una antiga sastreria per convertir-se en una flamant multinacional a què acudeixen productores de cinema, televisió, teatre i publicitat de tot el món per contractar els seus serveis. “Tenim un dels millors estocs quant a quantitat i qualitat de vestuari per a qualsevol personatge”, explica Javier Toledo , director general de l’empresa, en una entrevista amb EFE.

Pels passadissos dels magatzems situats a diverses naus d’un polígon industrial d’Algete, a Madrid, passegen modistes de tot el món a la recerca de peces i complements de totes les èpoques, “des de l’època antiga en què l’home portava un davantal fins a la roba d’ahir”, sent el seu baluard l’època de l’Edat Mitjana i el segle XVIII.

“Això no vol dir que no tinguem altres èpoques vistoses com la de Versalles”, adverteix Toledo entre rialles, explicant que l’objectiu d’aquesta sastreria és “servir i ajudar els responsables del vestidor”.

Per això, compten amb magatzems organitzats cronològicament amb tota la roba suspesa i accessible, “el propòsit és facilitar la feina dels estilistes”, explica.

Compten amb modistes i modelistes, experts en documentació i especialistes en investigació tèxtil, així com en tintat i antiguitats, confecció d´uniformes i treball del cuir en un taller d´artesania o sabateria.

Peris Costumes està especialitzada en moda contemporània i compta amb una “casa de les gemmes”, una sala amb més de 20.000 gemmes vistes en produccions com “Los Borgia”, “Los Tudor”, “L’edat de la innocència” o “María Antonieta “.

L’origen d’aquest treball es remunta a la ciutat espanyola de València (a l’est) el 1856 quan, a més de fer vestits, el sastre produïa vestits d’òpera i teatre. “També venia i llogava”, recorda Toledo. “Així va començar aquest negoci, que avui veu l’auge de les sèries de televisió”.

Anys més tard, es va traslladar a Madrid, “donant les primeres representacions teatrals i òperes, i col·laborant amb el Teatro Real”, afegeix l’empresari mentre recorda que a finals dels anys 50, aquest negoci familiar va començar a participar al cinema, entre altres pel·lícules com “L’últim cuplé” (1957) o “Espartaco” (1960), que va guanyar l’Oscar al millor vestuari el 1961.

Una empresa familiar que va passar de pares a fills, en temps molt bons, només cal recordar la dècada dels vuitanta, en què es va crear el vestuari per a grans espectacles d’òpera com Otel·lo, amb Plácido Domingo, o Remant al vent”, pel·lícula en què Hugh Grant i Elizabeth Hurley vestien la modista Yvonne Blake.

També han viscut alts i baixos econòmics fins que el 2013, Toledo va comprar totes les seves accions així com el nom. “Començo un nou camí en què he intentat adaptar-me als nous vents del món audiovisual”.

Ha obert sucursals en altres punts geogràfics i situa Peris Costumes com una de les principals empreses de moda. “Avui dia és una de les empreses més grans del món en aquest sector”, diu Toledo amb orgull, i explica que són presents a dotze països, entre ells Mèxic, Regne Unit, Alemanya, Hongria i Àustria.

“Som una empresa multinacional, som a Europa, els Estats Units i Sud-àfrica, i fabriquem a Espanya, Portugal i Polònia”, afegeix orgullós Toledo, que ha estat pioner en aquest sector des que va crear amb passió el vestidor de la sèrie espanyola “Isabel” .

Recorda que en aquella època, “uns pocs directors i actors volien fer sèries de televisió, i ara tots”, diu Toledo mentre recorda que han participat en sèries com “Elit”, “Vikingos”, “Bridgerton”, “La Maniobra de la Reina” o “La Casa de Paper o Peaky Blinders”.

De Peres van sorgir vestuaris molt reconeguts i premiats com el de la pel·lícula francesa “La promesa de l’alba” (“La promesse de l’aube”) (2017) que va guanyar el Premi Cèsar a la Millor Moda a França o el de “Moulin” , que va ser nominat en els últims Oscars. Sobre un vestidor dissenyat per l’alemanya establerta a Espanya, Bena Daigler, també responsable de Mrs America, nominada al premi Emmy de vestuari.

es

El que ve 2021 dóna una mostra dels propers llançaments i projectes

La quarta edició de l’esdeveniment que reflexiona sobre l’estat actual de la indústria també mostrarà els títols que arribaran a les pantalles i les plataformes de cinema en un futur proper

Netflix mostrarà algunes imatges de Xtremo, pel·lícula protagonitzada per Óscar Jaenada, Andrea Duro i Sergio Peris-Mencheta. TVE, amb Tornasol i DeAplaneta, revelarà detalls de la seva nova sèrie, Ana Tramel. El joc, protagonitzada per Maribel Verdú i Natalia Verbeke. I Bteam Prods i Inicia Films desvetllaran el seu nou projecte, que arriba després de l’èxit Schoolgirls.

perfil de la pel·lícula]. Aquestes són algunes de les novetats de la quarta edició de Lo Que Viene, una cita audiovisual que se celebra a la Ribera de Navarra, del 12 al 14 de maig, organitzada per l’Associació de Periodistes Cinematogràfics d’Espanya (AICE), la mateixa que lliura els Premis Ferotge.

Altres empreses que participaran en aquest festival (que es desenvoluparà en un format mixt: algunes de les presentacions seran presencials, però els convidats també tindran la possibilitat d’assistir-hi online i seguir les activitats per streaming) seran Movistar+, que desvetllarà les seves properes estrenes per a aquest any, i Filmin, que desvetllarà els detalls de la seva primera sèrie de producció pròpia, Doctor Portuondo (veure notícia). A més, es mostraran les primeres imatges de Josefina, el debut al llargmetratge dels guanyadors del Goya al Millor Curtmetratge, Javier Marco Rico i Belén Sánchez-Arévalo, i es desvetllarà l’estratègia de Secuoya Studios, que ha tingut una àmplia repercussió internacional.

Entre les taules rodones destaca la promoguda per l’Aliança de la Indústria Audiovisual (ALIA), que se centrarà a la producció virtual, una eina tècnica que ha cobrat força gràcies a la pandèmia. Els debats “Quin impacte tindrà el Fons Europeu de Recuperació COVID-19 al sector audiovisual?”, “La indústria audiovisual a l’era de Twitch”, “El cinema als marges de la indústria audiovisual espanyola”, “El futur de la sala de cinema” i “La producció independent a l’era de les plataformes” també seran acollits per la trobada.

El que ve 2021 posarà especial èmfasi en els incentius que Navarra ofereix al sector audiovisual mitjançant la celebració d’una taula rodona que tindrà com a objectiu actualitzar els assistents sobre els mètodes que les institucions regionals estan utilitzant per convertir l’audiovisual en un sector estratègic. Les properes sessions se centraran en les oportunitats del turisme cinematogràfic: entre altres iniciatives, es presentarà la primera agència de viatges especialitzada en aquest camp, Dartacan.Travel. D’altra banda, s’organitzarà una taula rodona per desglossar els reptes del turisme cinematogràfic.

A més, en aquesta edició es presentaran diversos projectes navarresos. Entre ells hi ha Solcos, de Julio Mazarico, un llargmetratge de ficció que explica cinc històries inspirades en pel·lícules que dirigeixen la seva atenció a persones grans; Ama-das, de Marga Gutiérrez, un documental que segueix quatre dones que viuen amb algun tipus de discapacitat; i Victòria 2030, de Manuel Serrano, que arrenca després de tota la crisi de COVID-19. A això se sumen els projectes d’animació D’Artacan de Toni Garcia, Robot Dreams de Pablo Berger, Hanna i els monstres de Lorena Ares, Dinogames de Carles Fernández de Vigo, L’inspector Sun. La maledicció de la vídua negra de Julio Soto i I Wish de César Cabañas.

es

Llums de la ciutat: El cinema espanyol ara + mostra els cineastes espanyols

Mare, de Rodrigo Sorogoyen, disponible en streaming fins al 22 d’abril, és la primera de les tres pel·lícules presentades.

Mare és una pel·lícula complexa però lenta, que permet al públic reflexionar sobre les relacions que la componen mentre gaudeix de la seva bella fotografia i el seu entorn. És la primera de les tres pel·lícules presentades a Spanish Cinema Now+, un projecte de l’AFI Silver Theatre and Cultural Center i l’Oficina Cultural de l’Ambaixada d’Espanya. L’ambaixada treballa per connectar el públic nord-americà amb l’art espanyol; aquesta col·lecció pretén mostrar els “autors consagrats i els cineastes emergents” d’Espanya.

El director de Mare, Rodrigo Sorogoyen, és ben conegut al panorama cinematogràfic espanyol, ja que ha guanyat tres dels premis Goya anuals d’Espanya.

Va saltar a la fama internacional amb el curtmetratge Mare, nominat a l’Oscar el 2017, que és essencialment el pròleg del seu llargmetratge homònim del 2019. Mare demostra la capacitat de Sorogoyen per crear una relació única, reflexiva i prou incòmoda entre una dona adulta que lluita contra la pèrdua i un adolescent rebel.

Curiosament, es desenvolupa gairebé del tot a França, però l’origen espanyol de la protagonista reforça la seva “otria” i proporciona un vincle amb el tràgic succés del passat que dóna forma a la narració. Les altres dues pel·lícules de Spanish Cinema Now + també aborden temes com el perdó, els passats inquietants i les difícils relacions entre pares i fills, entre persones sense pretensions: El foc vindrà segueix un home que torna de la presó per un incendi provocat a seu poble natal, mentre que La filla del lladre estudia els personatges d’una família espanyola de classe treballadora.

El cicle de pel·lícules està disponible a afisilver.afi.com i spainculture.us fins al 30 de maig. Mare està disponible fins al 22 d’abril. $12.

es

El conflicte i la comèdia protagonitzen el Festival de Cine Español

El documental Látigo és una finestra a la fascinant escena còmica de Cuba.

“La pandèmia ha afectat definitivament tothom i tot”, diu la portaveu del festival, Paulette Arvizu. “L’any passat ja teníem una selecció de pel·lícules i estàvem gairebé preparats per rodar, però va començar el bloqueig, així que moltes d’aquestes pel·lícules es van renegociar aquest any”.

Tot i el retard de COVID-19, la majoria segueixen sent estrenes australianes, a les quals se sumen pel·lícules que es van acabar de rodar l’any passat però que només arriben ara.

“Hi havia moltes pel·lícules que estaven en postproducció, així que el més bo de la programació d’aquest any és que té les millors pel·lícules del 2019 i 2020 i principis del 2021”, afirma Arvizu.

El programa de 20 pel·lícules espanyoles i nou llatinoamericanes -menys del que és habitual perquè la producció cinematogràfica de la regió s’ha vist molt afectada pel COVID-19- inclou títols destacats com Mentre la guerra, que va guanyar vuit Goyas als premis nacionals de cinema d´Espanya.

Les comèdies romàntiques a l’estil espanyol estan ben representades, amb El desplantament del casament, protagonitzat per Belén Cuesta (que ja va estar memorable fa quatre anys a Kiki, amor a l’amor), i Si jo fos ric, una història de ganga a riquesa sobre un guanyador de la loteria.

La pel·lícula inaugural, La boda de Rosa, és també una comèdia optimista sobre una dona que pren les regnes de la seva vida, mentre que Wishlist, protagonitzada per Victoria Abril (Atameu-me! Atameu-me!), segueix tres dones que persegueixen l’aventura de la seva vida en un viatge per carretera.

Entre el millor dels drames, hi ha un continu ajustament de comptes amb el passat a En guerra, que suposa el retorn de l’aclamat director Alejandro Amenábar (Mar endins). L’assagista i filòsof espanyol Miguel de Unamuno apareix recolzant el cop d’estat del 1936 que va destituir un alcalde socialista a Salamanca, una de les zones més antigues de l’Espanya castellana. Protegit en part per la seva posició privilegiada i la seva fe en el concurs d’idees, Unamuno no reconeix els signes que Franco està estrenyent el setge feixista.

“El cine sempre intenta conciliar aquests moments de la història que van marcar el país”, diu Arvizu. “Parlem d’Espanya, parlem de Xile, així que cada any tenim un parell de pel·lícules que reflexionen sobre aquests moments difícils”.

“No estem parlant de quelcom que va passar fa anys i anys; cal parlar d’aquestes coses”.

En el cas d’Unamuno, les seves conviccions es van enfonsant a poc a poc sota el pes de les proves a mesura que un amic darrere l’altre desapareix o és empresonat. Per contra, la pel·lícula xilena Spider, la candidata del país als premis de l’Acadèmia del 2020, és una història desafiant des de l’altra banda, sobre tres terroristes de dretes membres d’un grup ultranacionalista recolzat per la CIA i dedicat a l’enderrocament del govern socialista d’Allende. El marc temporal es mou entre els anys 70 i el present, quan dos, ara marit i dona que comparteixen una respectable vida burgesa, s’enfronten al seu antic millor amic.

“Aquestes coses segueixen formant part de les històries recents d’aquests països i crec que per això s’exploren molt al cine”, diu Arvizu. “És un tema constant al festival, parlar de la història dels països i de com som on som en aquest moment. I és important veure les dues cares de la història”.

També mira al passat amb estil The Europeans, ambientada a l’Eivissa dels anys 50. El moment és anterior a la fama d’illa de festa hedonista, però el clima, l’estil de vida i la bellesa prístina ja havien estat descoberts per bohemis, artistes i hippies internacionals. Basada en la novel·la de Rafael Azcona, la pel·lícula segueix dos homes solters que van a Eivissa perseguint l?aventura romàntica i el mite sexual del turista europeu.

El còmic i cineasta australià Simón Palomares, més conegut pel seu programa Wogs Out of Work, estrenarà el seu documental sobre la comèdia cubana, Látigo, que abasta des del que fa riure els cubans fins a com s’utilitza la comèdia per al comentari polític i els reptes personals.

“És realment interessant veure com Cuba, amb tots els seus problemes socials i restriccions, té una escena de comèdia de peu realment vibrant”, diu Arvizu. “És bonic veure aquests personatges sempre mirant el costat bo de les coses i burlant-se de si mateixos i de la seva situació i tractant de treure el màxim profit del que tenen”.

En un altre ordre de coses, I Can Quit Whenever I Want és un Breaking Bad a la lleugera, sobre tres professors universitaris acabats d’aturar que es dediquen al comerç de drogues recreatives. Tenen un èxit parcial, però no tenen cap coneixement de l’escena dels clubs ni de com comercialitzar les drogues quan les han fabricat.